Eksempler på
brug af it-ressourcer ifm. undervisning og læring på
gymnasiale ungdomsuddannelser
Opdateret d. 15-08-2014 09:06
Forord
Følgende er en kort præsentation af bud på, hvorledes
it-ressourcer eventuelt kunne tage sig ud i forbindelse med undervisning og
læring på stx, hf, htx og hhx, så pædagogiske, didaktiske og/eller
læringsteoretiske hensyn tilgodeses. Vi skal ikke blot ”sætte strøm til
lærebogen”, men udforske it’s læringspotentiale og
anvende it til at udvikle undervisningen, dér hvor det vel at mærke er
relevant!
Nogle
af tilgangene nedenfor vil være knyttet til specifikke fag eller faggrupper,
mens andre vil have en mere generel karakter og kan anvendes i størstedelen af
fagene på de nævnte uddannelser. De valgte eksempler har dog slagside mod mine
egne fag (musik, fransk og dansk), hvilket jeg beklager, men vil opfordre andre
til at komme med eksempler fra andre fag end de førnævnte.
Der henvises desuden til
relevant litteratur om it i undervisning og læring. Læs bl.a.: Gymnasiepædagogik – en grundbog (2. udg.), Erik
Damberg, Jens Dolin, Gitte Holten Ingerslev og Peter
Kaspersen (red.), Hans Reitzels Forlag, 2013, side 528-544.
Med venlig hilsen
Nicolas Marinos, Helsingør Gymnasium.
Har du spørgsmål, kommentarer, forslag eller rettelser, så send en mail. For
at undgå spam har jeg erstattet @ med [snabel-a]!
gym[snabel-a]marinos.dk
Indledning
I gymnasieskolen må it’s muligheder i undervisningssammenhæng vel stadig siges
at være forholdsvist uudforskede. Ifølge lederne i landets gymnasier er den største barriere for mere it i undervisningen
lærernes kompetencer (Gymnasieskolen, nr. 18/2010). Dette på trods af at it i dag indgår som krav i
de fleste fags læreplaner, og at internetbaserede brugerflader (såsom Lectio, Fronter og Ludus) i dag –
stort set - er en realitet i hele gymnasieskolen. Samtidig er de unges brug og
fortrolighed med it så rodfæstet, at det er naturligt at inddrage it dér, hvor
det giver mening.
Man kan dog (endnu!) ikke udelukke, at ikke alle
elever/kursister har adgang til en computer og internettet derhjemme. Derfor
bør uddannelsesstederne stadig sørge for, at computer og internetadgang står
til rådighed for de elever, der ikke har disse muligheder. Ikke mindst hvis man
antager, at der kunne være et sammenfald mellem på den ene side de elever, der
ikke har computer og internetadgang og på den anden side de såkaldte
gymnasiefremmede elever.
I denne forbindelse bør det nævnes, at ét af de mange
argumenter for at inddrage it i undervisningen har været i højere grad at
imødekomme gymnasiefremmede elever. Der er imidlertid undersøgelser, der viser,
at der er den samme sociale lagdeling blandt elever
i forhold til de nye teknologier, som der er i forhold til traditionelle læringsformer.
Selv om muligheden for at
inddrage it i undervisning og læring i dag er yderst oplagt, bør man dog stille
sig spørgsmålet: Benyttes it for it’s egen skyld
eller er der vitterlig pædagogiske, didaktiske og/eller læringsteoretiske
argumenter. Et spørgsmål man også bør stille de til eksempler, der gives
nedenfor. (Er eksempelvis it-tilgang nr. 5 (GPS-skattejagt) i oversigten en
undervisningsform, der lige så godt kunne være gjort uden it, dvs. med et
ordinært kort i stedet?)
På
den anden side kan brug af it skabe en variation i undervisningen, der i sig
selv nok er kærkommen for både elever og undervisere. Dog kan it for
variationens skyld ikke legitimere ledelseskrav, større investeringer og
efteruddannelse af lærere. Der må findes vægtigere argumenter. Men det er
stadig et centralt spørgsmål, om elevernes it-kompetencer skal opfattes som et
mål eller et middel i gymnasieskolen. I en verden, hvor vidensformer
og it-ressourcer efterhånden er flettet ind i hinanden er spørgsmålet ikke helt
enkelt at besvare.
Samtidig kan man forestille sig, at brug af it i
undervisernes virke kan frigøre nogle ressourcer, der giver mulighed for at
arbejde endnu mere pædagogisk hensigtsmæssigt på andre områder. Brug af elektronisk
kommentering/korrektur af skriftlige afleveringer kunne
være et eksempel på dette (se it-tilgang nr. 6 (Markin) i oversigten).
Når man taler om gymnasieeleveres brug af it i
forbindelse med deres uddannelse, og her tænkes stadig på stx, htx, hf og hhx,
så eksisterer der ikke mange danske undersøgelser af elevernes
informationsadfærd og –kompetencer. Dog har
Biblioteksstyrelsen i 2007 foretaget en undersøgelse af 998 elevers brug af
biblioteker og informationsressourcer (Pors, Niels Ole; Gymnasieelever og
biblioteker, Biblioteksstyrelse, Købehavn 2007). Undersøgelsen kan hentes her. Hvad
angår informationssøgning, viser en engelsk rapport fra British Library, der har nærlæst undersøgelser fra de sidste 25 år,
at den blotte tilgængelighed af internettet ikke har
gjort den unge generation bedre til at søge, strukturere og systematisere viden
på nettet. Muligheder giver ikke automatisk færdigheder.
Sværhedsgrad
For at angive graden af
it-kompetencer den enkelte tilgang kræver af underviseren, har jeg valgt at
angive på en akse mellem:
nemmeste ::::: og sværeste :::::
::::: Fortrolig med
tekstbehandlingsprogrammer (f.eks. Word og OneNote) og installation af enkelt
tilbehør (tastatur).
::::: Som ovenfor.
Derudover fortrolig med kommunikationsplatforme (såsom e-mail, chatfora og
blogs) og GPS-enheder.
::::: Som ovenfor.
Derudover fortrolig med brug af andre programmer, der dog har en velkendt og
intuitiv brugerflade.
::::: Som ovenfor.
Derudover fortrolig med enkel redigering (dvs. primært klipning) af digitalt
materiale (lyd og video).
::::: Som
ovenfor. Derudover fortrolig med mere kompliceret redigering samt behandling af
diverse formater samt codecs.
I
oversigten har it-tilgangene stigende sværhedsgrad.
|
It-tilgange |
Tekniske krav |
Mere information og/eller eksempel |
1 |
Krydsogtværs –
genereret vha. hjemmeside Sværhedsgrad
set fra underviserens perspektiv: ::::: Beskrivelse: Underviseren skaber
en krydsogtværs med afsæt i det faglige stof, man har arbejdet med i
undervisningen. På hjemmesiden http://puzzlemaker.discoveryeducation.com
kan man gratis generere krydsogtværs, hvis man blot indtaster spørgsmålene og
svarene. Dernæst kopierer man den over i et tekstbehandlingsprogram, så man
kan genbruge den senere. Man
kan også lade eleverne lave krydsogtværs selv (evt. i grupper) og så dernæst
lade dem besvare hinandens krydsogtværs. Relevante
fag:
Alle fag! Fordele: Krydsogtværs
kan af eleverne opfattes som et lidt ”legende” indslag i undervisningen. Ulemper/faldgrubber: Krydsogtværs
har kun én korrekt svarmulighed, hvorfor det kun er egnet til faktaviden (paratviden). Derfor bør spørgsmålene også én
svarmulighed for øje. OBS!
Krydsogtværs kan også benyttes som evalueringsredskab. Jf. www.marinos.dk/eva |
Ingen
tekniske krav til eleverne, hvis underviseren uddeler krydsogtværs til dem. Hvis
eleverne selv skal lave krydsogtværs, skal de have en computer og et
tekstbehandlingsprogram. |
Links og/eller
eksempler kommer senere! |
2 |
Før-afleveringsrettelser
i sprogfag og dansk Sværhedsgrad
set fra underviserens perspektiv: ::::: Beskrivelse: I sprogfagene kan en stor del af
formalistiske fejl rettes af eleven før den skriftlige aflevering
afleveres. Dermed kan læreren bruge mere tid på at rette indhold frem for
form. I dansk kan man eksempelvis få eleverne til at søge (med søgefunktionen
i tekstbehandlingsprogrammet) efter specifikke ord (f.eks. hans/sin og nogen/nogle) i deres tekst. Finder de disse ord, skal de
kontrollere at deres valg af variant stemmer overens med reglerne i
rettenøglen. Relevante
fag:
Sprogfag med skriftlig aflevering og dansk. Indlejret
læringsmål:
Processkrivning ved at indskyde en korrekturfase (dog her kun på et
formalistisk niveau). Målet er at internalisere sprognormer, så eleverne
bliver bedre til at læse korrektur på eget skriftlige arbejde. Fordele: Eleverne
arbejder procesorienteret, idet de selv retter de fejl, som computeren
hjælper dem med at finde. Man kan overveje at differentiere mellem eleverne,
så der er forskel på, hvad den enkelte elev skal søge efter. Ulemper/faldgrubber: Eleverne skal
være fortrolige med de korrekte og ukorrekte former i sproget før det giver
mening at sætte dem til selv at rette egne fejl. |
Eleverne
skal have en computer og et tekstbehandlingsprogram. |
Links og/eller
eksempler kommer senere! |
3 |
Notatteknik vha.
trådløst tastatur i klasserummet Sværhedsgrad
set fra underviserens perspektiv: ::::: Beskrivelse: Notatteknik ifm. formidlingsorienteret undervisning
er oplagt emne at kaste sig over i begyndelsen af uddannelsen. Desværre
er det ikke prioriteret særlig højt i den daglige undervisning selv om der er
tale om en central studiekompetence. En måde hvorpå dette kan opprioriteres
er følgende tilgang: Hvis læreren kobler sin computer til projektor eller
interaktiv tavle, åbner et tekstbehandlingsprogram, så kan et trådløst
tastatur og mus gå på skift mellem udvalgte eleverne. Underviseren
kommenterer dernæst – på opbyggelig vis – elevens notatteknik. Er den for
grundig? Er den for kortfattet? Har den ikke det rette fokus? osv. Det er
vigtigt, at man respekterer forskellige måder at tage notater på, men at man
samtidig guider eleverne. Eleverne kan lære noget af hinandens måde at tage
notater på. Relevante
fag:
Alle fag, hvor der tages/bør tages! noter. Yderligere
fordele:
Elevernes måde at omsætte stoffet til notater eksponeres og giver dermed
underviseren mulighed for at få indsigt i elevernes læreprocesser og
studiekompetencer. Ulemper/faldgrubber: Nogle elever
kan – med rette – føle sig udstillet (f.eks. hvis man er ordblind). Derfor
skal man sikre sig, at man ikke tvinger usikre elever til at skriver
”offentlige” notater, hvis de ikke har lyst. |
Et
trådløst 2,4 GHz-tastatur og mus, som uddannelsesstedet investerer i. Et
Bluetooth-tastatur er ikke egnet, da rækkeviden kun er ca. 10 meter. |
Links og/eller
eksempler kommer senere! |
4 |
Chat på
fremmedsprog Sværhedsgrad
set fra underviserens perspektiv: ::::: Beskrivelse: Man lader
elever chatte (synkron kommunikation) eller sende e-mails/blogge (asynkron kommunikation)
med en venskabsklasse på det pågældende sprog. Erfaringen siger, at
venskabsklassen ikke skal have fremmedsproget som deres modersmål. Den
sproglige relation skal være tilnærmelsesvist symmetrisk. Derfor kunne et
franskhold på et gymnasium i Danmark eksempelvis kommunikere med et
franskhold i f.eks. Tyskland. Lærere kunne evt. give feedback på passager,
som eleven har valgt. Relevante
fag:
Fremmedsprogsfag Indlejret
fremmedsprogsindlæringssyn: Task-baseret
undervisning og kommunikativ tilgang: Den primære opmærksomhed er rettet mod
mening frem for form (fluency
frem for accuracy).
Læs mere i Ulrika Tornberg: Sprogdidaktik (2001). Fordele: Man taler
sproget for at kommunikere og for at udveksle informationer. Ligner (delvist)
de kommunikationssituationer, der eksisterer uden for skolen. Ulemper/faldgrubber: Rummer etiske
aspekter. Hvis læreren skal ”monitorere”, er der ikke længere tale om et
privat rum?. Er der tale om elevtid, når eleverne
chatter? Skal deres kommunikation så rettes? Chatsprog bærer i mange fora
præg af SMS-sprog, hvilket ligger langt fra det skriftsprog, som eleverne
møder i faget og trænes i at beherske. |
Synkron
kommunikation: En
lukket chatplatform, hvor kun de ønskede personer har adgang. Asynkron
kommunikation: Blog
eller e-mail-korrespondance. |
Links og/eller
eksempler kommer senere! |
5 |
GPS-skattejagt (Geocaching) Sværhedsgrad
set fra underviserens perspektiv: ::::: Beskrivelse: I fag, hvor det
giver mening at lave udendørsaktiviteter (f.eks. biologi, naturgeografi og
historie (byvandring?)) kunne man benytte princippet fra geocaching (dvs. en
skattejagt, hvor man bruger en GPS-enhed til at finde skatten). Hvis der i
hver gruppe er en elev med en GPS(-telefon) skal gruppen finde en ”skat” (en
æske) ved en given koordinat, hvori der er et eller flere faglige spørgsmål:
Hvilken biotop, udregn biomassen, hvilket landskab, hvilken bygning ser I
her”? Samtidig kunne en anden del af klassen evt. få særundervisning. Relevante
fag:
Biologi, naturgeografi og andre fag med relevante udendørsaktiviteter. Pædagogiske
argumenter:
Hvori
er fordelen i forhold til at bruge et traditionel kort? Hvis man går efter
koordinatpunkter og disse punkters præcision afgøres af, om eleverne svarer
korrekt, så skal de anstrenge sig for at ikke at komme på afveje. Ulemper/faldgrubber: Eleverne kan
ikke finde ”skatten”. I så fald kunne de evt. ringe til læreren, der guider
dem det sidste stykke. I
områder med megen menneskelig aktivitet kan det være svært at gemme ”skatte”,
der ikke bliver opdaget af andre end eleverne. |
Underviseren
(under forberedelsen) og mindst én elev i hver gruppe skal være i besiddelse
af en GPS-enhed, hvilket undersøges inden
man kaster sig ud i denne aktivitet. Er standard i stadigt flere
mobiltelefoner. |
Links og/eller
eksempler kommer senere! |
6 |
Markin -
Elektronisk kommentering/korrektur af skriftlige afleveringer Sværhedsgrad
set fra underviserens perspektiv: ::::: Beskrivelse: Modsat korrektur-funktionen
i Word, så tilbyder et program som Markin flere funktionaliteter,
herunder at der benyttes brugerformulerede rettekoder
(annotations). Markin kan desuden håndtere
følgende formater: doc, docx, xls,
xlsx, ppt, rtf, html, txt. Rettelserne kan enten printes ud eller uploades som
fil til eleven i f.eks. Lectio. Relevante
fag:
Fag med løbende skriftlige afleveringer (typisk dansk, engelsk og andre
fremmedsprog). Dog giver afleveringer i formeltunge fag (i f.eks. matematik
og fysik) (endnu!) ikke mening i Markin. Fordele: Primære
fordele: - Rettekoderne kan differentieres til definerede
elevkategorier (elevdifferentiering) eller trin i uddannelsen
(undervisningsdifferentiering). - Man kan
foretage statistik på fejltyper hos elever og klasser og tilrettelægge det
skriftlige arbejde (differentieret?) herefter. - Underviserens
skoletaske bliver lettere, da man ikke skal slæbe rundt på tunge opgavesæt! - Læreren sparer
tid ved gentagne fejltyper, hvorfor man eksempelvis i dansk kan rette fokus
mere mod indhold frem for tekstformelle strukturer. Sidegevinster
ved digital aflevering: - Elever uploader
opgaver i f.eks. Lectio, så rettidig aflevering er
klart defineret. - Automatisk
mulighed for portfolioevaluering på sigt (krav i dansk
og billedkunst). - Man kan blæse
gode/uheldige elevbesvarelser op på lærredet i klassen (anonymt, selvsagt!)
og arbejde mere med processkrivning i forlængelse heraf. - Opgaven
forsvinder ikke, men ligger i digital form. - Underviseren
kan studere elevernes tekstmateriale grundigere efterfølgende. Elevernes
digitale besvarelser er således en guldgrubbe af et tekstkorpus, der kan
gøres til genstand for kvalitative og kvantitative studier i skriftlig
formidling, såsom lixtal (kan foretages på nettet!), leksikometriske
forhold, brug af sætningsindledere og andre tekstformalistisk elementer
undersøges. - Rettelserne vil
kunne uploades som fil til f.eks. Lectio, så man
sparer papirudskrift af rettelserne. Dermed bliver opgaveaflevering helt
papirløs. Ulemper/faldgrubber: - Det tager
sammenlagt ca. 1 minut pr. elev før man kommer i gang med det egentlige rettearbejde, da man først skal downloade opgaver og
importere i Markin. - Man kan ikke
indsætte flere rettekoder til samme ord/sætning. -
Korrekturprocessen foregår ved skærmen, hvilket kan være trættende for øjne
og arm. Man kan dog bruge genvejstaster, når man retter, som minimerer
risikoen for musearm. |
Programmet
Markin.
Prisen på licens finder man på hjemmesiden. Følg linket i højre kolonne. |
|
7 |
Lydfiler som
erstatning for tekst Sværhedsgrad
set fra underviserens perspektiv: ::::: Beskrivelse: I stedet for at
give en tekst for, kan læreren uploade en lydfil, der skal lyttes til. I
arbejdsspørgsmålene til lektien henvises til lydfilens spilletid. I
danskfaget kan flere hovedværker efterhånden skaffes som lydbøger. Også
præsenterende interview kan med fordel anvendes. På bl.a. DR’s hjemmeside
finder man et utal af podcasts, der kan downloades som MP3-filer. F.eks.
kunne et interview med sprogprofessor Jørn Lund, der fortæller om det danske
sprogs udvikling, være relevant i dansk og AP. Hvis
filen overføres via Bluetooth, kan eleven høre lydfilen på sin mobiltelefon. Relevante
fag:
Alle fag med tekster. Indlejret
læringssyn:
(auditiv intelligens frem for visuel intelligens (jf. Howard Gardner)). Fordele: Denne tilgang
kan imødekomme elever med auditive tilgang til læring. Ulemper/faldgrubber: Arbejdet med
tekster er i fagenes læreplaner ofte defineret som ”læsning”. Derfor skal man
undersøge, om man i sit arbejde med kanontekster kan erstatte læsning med
”lytning”. |
Ønsker
man at redigere i en mp3-fil kan man bl.a. bruge gratisprogrammerne mp3DirectCut eller Audacity.
Man kan også bare søge efter ”free mp3 editor”. |
Links og/eller
eksempler kommer senere! |
8 |
Radioklip i
fremmedsprogsundervisningen Sværhedsgrad
set fra underviserens perspektiv: ::::: Beskrivelse: Megen
fremmedsprogsundervisning har traditionelt set har et skriftligt fokus i den perceptive (lytte à forståelse) del af
faget. Med internettet findes der efterhånden radiokanaler på de
fremmedsprog, der tilbydes i gymnasieskolen. Eksempelvis er der RFI - Radio France Internationale (www.rfi.fr), hvor der desuden er korte klip
rettet specifikt mod lyttere, der er ved at lære sproget (Vælg: Langue française à Journal en français facile). Disse radioklip kan downloades som
mp3-fil og gøres til genstand for redigering (f.eks. klipning og
temponedsættelse). Visse redigeringsprogrammer kan sætte tempoet ned og
samtidig fastholde tonehøjden (à timestretch). Desuden
kan man på RFI finde transskriptioner af visse af radioklippene. Relevante
fag:
Fremmedsprog – herunder også engelsk. Fordele: Eleverne kan
arbejde med aktuelle og samfundsrelevante nyhedsemner og samtidig arbejde med
sproget. Ulemper/faldgrubber: Rummer
materiale nyhedstemaer aftager dets højaktuelle status med tiden. I så fald
giver det ikke helt så meget mening at anvende for indholdets egen skyld. |
Ønsker
man at redigere i en mp3-fil kan man bl.a. bruge gratisprogrammerne mp3DirectCut eller Audacity.
Man kan også bare søge efter ”free mp3 editor”. At
sætte tempoet ned hedder timestretch på engelsk. Søger man på nettet efter ”free mp3 timestretch”, så
finder man forskellige gratisprogrammer, man kan anvende. Kan bl.a. anbefale
programmet |
Links og/eller
eksempler kommer senere! |
9 |
Cybervision –
Motorisk læring ved hjælp af billeder Sværhedsgrad
set fra underviserens perspektiv: ::::: Beskrivelse: I stedet for en
lærerinstruktion i motoriske færdigheder (f.eks. i idræt eller musik), kan man
producere en videooptagelse. Dermed kan formidlingen af de praktisk-motoriske
færdigheder finde sted asynkront. Her er YouTube oplagt at benytte. Dels
finder man allerede fagrelevante videoklip, dels ville man som underviser
forholdsvis let kunne uploade egne videooptagelser. Flere mobiltelefoner kan
desuden efterhånden håndtere videofiler fra YouTube. Relevante
fag:
Fag med motoriske færdigheder (f.eks. idræt og musik). Indlejret
læringssyn:
Denne
praktisk-pædagogiske tilgang understøttes af nyere hjerneforskning inden for
feltet: spejlneuroner (mirror neurons). I korthed viser studier af
såvel højerestående dyr som mennesker, at vi kan tilegne os motoriske
færdigheder ved blot at observere andre individer udfører den ønskede
handling. Nyere
studier inden for golfforskning tyder på, at komplekse bevægelser kan læres
gennem at se optagelser, hvor bevægelserne udføres korrekt: Cybervision. Så
i stedet for lærerinstruktion benyttes billeder, så man lærer at gøre
bevægelsen uden at analysere den først. Læreprocessen og formidlingen sker
derfor uden først at gå gennem den bevidste del af hjernen. Teorien
om spejlneuroner: -
Ann-Elisabeth Knudsen & Karin Svenning Hylding;
Hallo - Er der hul igennem? (2008), s. 119-124. Cybervision: -
Artikel i Politiken, søndag d. 15. juli 2007, s. 24 i Søndagsliv: Mental
golftræning. Fordele: Kan frigøre
læreren til andre aktiviteter, da hun/han ikke skal give egentlig
instruktion. F.eks. kunne én halvdel af holdet se video mens den anden
halvdel har en anden aktivitet med læreren. Ulemper/faldgrubber: Hvordan sikrer
man sig, at eleverne faktisk ser optagelserne, hvis det er en del af
hjemmeforberedelsen? |
Ønsker
man at redigere i et videoklip, kan det anbefales, at uddannelsesstedet
investerer i et video-redigeringsprogram. F.eks. PowerDirector |
Links og/eller
eksempler kommer senere! |
10 |
Kommenterede
og/eller redigerede videoklip Sværhedsgrad
set fra underviserens perspektiv: ::::: Beskrivelse: Som en pædagogisk
hjælp redigerer og/eller kommenterer underviseren et allerede eksisterende
filmklip. Eksempelvis kunne man i danskundervisningen – i arbejdet med
statsministerens nytårstale – afslutningsvist og som opsamling vise en
version af talen, hvor man som underviser har indsat retoriske kommentarer
(alternativt de observationer eleverne har arbejdet sig frem til) ind i
billedets ene side. I
filmanalyse er det også oplagt (se eksempel i højre kolonne). Alternativt
kan eleverne – som opgave – selv lave en instruktiv video f.eks. ifm. præsentation af nogle sportsgrene
i idræt. Relevante
fag:
Dansk, film og medie, billedkunst og andre fag. Pædagogiske
fordele:
At forene undersøgelsesfeltet og analysepunkter i ét medie til senere
reference. Ulemper/faldgrubber: Kan være en
tidsrøver, så længe man ikke er trænet i at bruge redigeringsprogrammet. |
Det
anbefales, at uddannelsesstedet investerer i et video-redigeringsprogram.
F.eks. PowerDirector |
I forbindelse med
filmens virkemidler har jeg fundet en reklame (Pepsi), downloaded
den, indsat framenumre (i øverste venstre hjørne) og dernæst uploadet til Youtube. Eleverne ser reklamen på YouTube som
hjemmeforberedelse og svarer på nogle filmtekniske spørgsmål, hvor der
henvises til specifikke frame-numre. |