Fagdidaktisk trekant
En
undervisningssituation vil altid være et spændingsfelt mellem
lærer, stof og elev, hvilket kaldes den fagdidaktiske trekant.
Disse tre elementer kan og vil nødvendigvis betones forskelligt
afhængig af tilrettelæggelsen og den faktiske gennemførelsen
af lektionen.
Ikke mindst lærerens undervisningsforestillinger vil være
styrende for hendes/hans valg af tilgange. Dette valg vil formentlig ofte finde
sted på et ubevidst plan, idet vi allerede inden vi som underviser
træder ind til vores første klassesituation selv har modtaget
flere tusind timers undervisning. Derfor vil man som underviser ofte
trækker på internaliserede og mere ubevidste lærermodeller
fra sin egen tid som elev/studerende. Målet
er at man gennem pædagogisk refleksion og dialog med kolleger i
højre grad kan bevidstgøre disse valg.
(Figur inspireret af figur i Damberg, Erik m.fl.
(red.); Gymnasiepædagogik (1. udg.), s. 119)
I den indholdsorienterede
undervisningssituation er det nærliggende at betragte eleven som objekt
for undervisningen. Der kan både være tale om tankpassermodellen men sandelig også en didaktisk
veltilrettelagt undervisning i stoffet. Her står læreren i centrum.
Den læringsorienterede
vinkel placerer elevfagligheden i centrum, dvs. at eleverne bringes i
nærkontakt med stoffet gennem fagligt arbejde, som underviseren har
planlagt. Derfor kaldes det også den elevcentrede position.
I den samspilsorienterede
undervisningssituation betones de psykodynamiske sider i
lærer-elev-relationen.
Den samspilsorienterede
vinkel kan betragtes som en overgang mellem de to foregående. Samtidig
finder man også sjældent den læringsorienterede og den
indholdsorienterede vinkel i deres rendyrkede former.